EN ‘BABA’ KAHRAMANIMIZDI 29 Mayıs 2016
İri cüssesi,
sert bakışları, babacan tavrı ve haksızlığa isyan eden duruşuyla “en baba”
kahramanlarımızdandı Kadir Savun. Bilge bir tavrın izini sürdü oynadığı
rollerde. Hiçbir zaman esas oğlana, esas kıza, kahramanlarımıza kenar süsü
rollerde görmedik onu. Onlara yol gösterir, gerektiğinde kaşlarını çatarak sert
tavrını koyar ve ‘raconu’ keserdi. Kahramanlarımıza da boyun büküp, ‘Kadir
Baba’nın söylediklerini yapmak düşerdi.
Hangi filmini
yeni izlemiştim, hangi yıldı anımsamıyorum, hafiften yağmur çiseliyordu, Ayhan
Işık Sokak’tan Beyoğlu’ya yürüyordum. Oradaki binalardan birinden Kadir Savun
çıktı ve kapının önünde duran taksiye bindi. Belki de o sokakta bulunan
sinemacı kahvelerinden birinden çıkmıştı. Bacaklarının güçlükle taşıdığı iri
cüssesiyle karşımdaydı. Ne o zaman, ne de sonraki zamanlarda konuşma olanağı
bulamadım. Yaşamöyküsünü, sinema serüvenini, acı tatlı anılarını kendi sesinden
aktarmak isterdim.
1926 yılında
Erzurum’da doğan Kadir Savun, İstanbul’a geldiğinde 5 yaşındadır. Gençliği
Şişli ve Nişantaşı’nda geçer. Kabataş Lisesi’nde okur. Öğrenimini çeşitli
nedenlerle onuncu sınıfta bırakır. Amelelik yapmaktan, fabrika işçiliğine kadar
birçok işte çalışır. Bir süre bankada memur da olarak çalışan Kadir Savun,
Faruk Kenç’in önerisi ve ısrarıyla kısa bir dönem sinemada görev alır.
İlişkileri sevmez ve uzaklaşır. Şoförlük yapmaya başlar. Fakat sinema aşkı bir
kez düşmüştür içine artık. Tekrar sinemaya döner ve iyi filmlerde oynamaya
başlar.
SAVUN’UN UNUTULMAZLARI
Kadir
Savun’un oynadığı ve unutamadığım üç filmi daha vardı, “Gecelerin Ötesi”, “Yılanların
Öcü” ve “Hızlı Yaşayanlar”. 2. Türk Film Festivali’nde Metin Erksan’ın “”En
Başarılı Senaryo” ödülü aldığı, Sinema Dergisi’nin düzenlediği soruşturmada da
“En İyi Film” ve Metin Erksan’ın da “En Başarılı Yönetmen” seçildiği “Gecelerin
Ötesi”, Kadir Savun’un da filmografisinde önemli bir yer tutar. 2. Türk Film
Festivali’nde Kadir Savun da “En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu” ödülü alır.
Toplumcu gerçekçiliğin ilk örneği sayılan filmde ideallerini
gerçekleştirebilmek için “çete”leşen altı gencin öyküsü anlatılır. Farklı
düşleri olan bu insanlar, ‘kısa yoldan köşeyi dönme’ tohumlarının atıldığı, her
mahallede bir milyoner yaratma söylemlerinin insanları etkilemeye başladığı
günlerde, kendilerine mutluluk getireceğine inandıkları, ideallerini
gerçekleştirmek için sahip olmaları gerektiğini düşündükleri parayı ‘çete’
kurup soygunlar yaparak elde etmeye çalışır. Uzun yol kamyon şoförü, ailesine
de bakmak zorunda olan bir mensucat fabrikası işçisi, ABD’ye gidip orada
çalışmak, yenidünyanın nimetlerinden yararlanmak isteyen iki müzisyen, işsiz
bir idealist aktör ve yine parasız bir ressam bir araya gelerek soygunlar
yapar. Kısa yoldan ‘köşeyi dönme’ düşlerinin nelere yol açabileceğini,
insanların hayatın gerçekleri karşısındaki bu tür seçimlerinin, tutunma yöntemlerinin
yarattığı dramları yalın bir dille, sahici biçimde anlatan “Gecelerin Ötesi”nde
Kadir Savun’la birlikte Erol Taş, Hayati Hamzaoğlu, Suna Selen, Oktar Durukan,
Suphi Kaner, Ziya Metin ve Yılmaz Gruda da unutulmaz bir oyunculuk
sergilemişlerdi.
Yine Metin
Erksan’ın, Fakir Baykurt’un romanından uyarladığı ve başına gelmeyenin
kalmadığı unutulmaz filmi “Yılanların Öcü” de Kadir Savun’un önemli
filmlerindendir. ‘Bayram’ rolüyle Fikret Hakan’ın, ‘Haççe’ rolüyle Nurhan
Nur’un, ‘Haceli’ rolüyle Erol Taş’ın, ‘Irazca’ rolüyle Aliye Rona’nın, ‘Muhtar’
rolüyle Ali Şen’in unutulmaz oyunculuklarının ve Yalçın Tura’nın müziğinin de
filmin başarısında çok önemli yeri vardır.
Kadir Savun,
filmde çok az gözükse de hem kendisini çok iyi anladığını ve oyunculuğunu
doğru değerlendirdiğini söylediği Metin Erksan’ın filminde oynamaktan mutludur
hem de Aliye Rona gibi rol arkadaşlarından. Aliye Rona’nın Iraz kadın rolünden
öylesine etkilenmiştir ki, kızına da Iraz adını koyar Kadir Savun.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder