Ticari
sinemalarda gösterilmesi imkân dışı olan sayısız film dernek bünyesinde
izlenir, sinemaseverlere tanıtılır. Film gösterilerinin yanı sıra sinemayla
ilgili paneller, konferanslar, tartışma toplantıları ve sergiler düzenlenir. Bu
etkinliklerden bazılarının konuları şöyledir: Fransız yeni dalga akımı, sinema
sanatı bakımından gelişmiş ülkeler ve az gelişmiş ülkeler, Türkiye’nin toplumsal
yapısı ve Türk sineması, bağımsız bir sinema Türkiye’de mümkün müdür?
Türkiye’de belge filmciliği, Türkiye’de sansür sorunu, Çağdaş Bulgar sineması.
Büyük Sinema Klâsikleri toplu gösterisi, Luchino Visconti filmleri toplu gösterisi, Amerikan Komedisinin Altın Çağı, Chaplin toplu gösterisi, Fransız Yeni Dalga Akımı toplu gösterisi, İtalyan Yeni Gerçekçiliği toplu gösterisi, Irak Filmleri haftası, Türk Sineması’nın ellinci yılı gösterileri, Türk Sineması’nın son on beş yılı toplu gösterisi, Ülkeler Sineması toplu gösterileri.
Derneğin teşviki ve desteğiyle yeni sinema kulüpleri de oluşur. Bu teşvik ve desteklerle örneğin 1967 yılında İstanbul ve Ankara’da yedi sinema kulübü oluşmuştur. Bir okul işlevi de gören, 12 Eylül 1980 tarihine kadar faaliyetini sürdüren Türk Sinematek Derneği 12 Eylül darbesi sonrasında kapatılır.
Sinematek 1 Mart 1966’da kendi yayın organı olan Yeni Sinema Dergisini
yayınlar. Dergi, 1 Haziran 1970 tarihine kadar 30 sayı çıkar. Yeni Sinema
dergisi kapanmadan dört ay önce, 5 Şubat 1970 tarihinde Filim 70 adında ikinci
bir yayın organı daha çıkarılır. 18 sayfalık küçük boyutlu bu aylık dergi de
1972 yılına kadar, adı her yıl değişerek (Filim 71, Filim 72) yayınlanır.
GENÇ SİNEMA
HAREKETİ
Onat
Kutlar’ın öncülüğünde kurulan Türk Sinematek Derneği’nden ayrılan
devrimci/sosyalist genç sinemacılar, 1968 yılında Genç Sinema hareketi adıyla
anılan bir oluşum başlatırlar, aynı adla bir de dergi yayınlanmaya başlar. Sinematek
içinde yer alıp etkinliklere katılan, dünya sinemasının önemli filmlerini
izleyen sinemayla ilgili gençler, edinebildikleri kameralarla kısa filmler
çekmeye başlarlar. Çektikleri filmleri gösterebilme isteği Robert Koleji Sinema
Kulübü’nün düzenlediği Hisar Kısa Film Yarışması’nın oluşmasını sağlar.
Genç
Sinema’cılar Onat Kutlar’ın da desteğiyle Sinematek’te toplantılar yapar,
sinema anlayışlarını, “Sinemaya yeni bir estetik getirmek ve ideolojik dönüşümü
sağlamak için ne yapılabilir”i tartışırlar.
1968
Baharı’nın sol/devrimci rüzgârı içinde de yer alan bu gençler farklı bir
sinemanın adımlarını atabilmek için örgütlenmeye karar verirler ve bir bildiri
yayınlayarak Genç Sinema adını verdikleri bir dergi yayınlamaya başlarlar.
Dergi adının altında “Devrimci Sinema Dergisi” yazısı yer alır. Dergide Onat
Kutlar, Ece Ayhan, Jak Şalom, Üstün Barışta ve Artun Yeres’in kaleme aldığı
Genç Sinema Hareketi’nin sinema anlayışını oluşturan bildiri yayınlanır.
Bildiride yer
alan maddelerden birkaçı şöyledir:
1) “Genç
Sinema, elli yıllık bir deneyden sonra Türkiye’de sinema olayının yeniden ve
kökten ele alınması gerektiği kanısındadır. Bu hesaplaşmanın tek amacı
devrimci, halka dönük ve bağımsız bir sinemanın yaratılmasıdır. Bu amaçla
aşağıdaki temel sorunları göz önünde tutarak, bilinçlenen halkın ve devrimci
eylemin paralelinde bir sinemanın gerçekleştirilmesi ve halka ulaştırılması
yolunda çaba göstereceğimizi bildiririz. (…)
2) Genç
Sinema, var olan bu sinema düzenine karşı çıkar. Onun içinde bulunduğu
toplumsal düzene karşı çıktığı gibi. Çünkü her iki düzen de insanı
açıklamaktan, insanı amaçlamaktan uzak düşmüştür. Halkı hem maddi hem de manevi
yanıyla sömürmekten öte bir amacı yoktur. Genç Sinema bu yüzden bağımsız
olmalı, hiçbir koşul ve nedenle temel ilkelerinden ödün vermemelidir. (…)
3) Genç
sinema yeryüzündeki bütün Yeşilçamlara kesinlikle karşıdır. Yeryüzünün
neresinde olunursa olunsun gerçekte bir tek düşman vardır. Bu anlamdaki
evrensellik ulusallık düşüncesiyle el eledir. Genç Sinema sağlam, yerine
oturmuş ve gerçek sanat değerleri taşıyan bir ulusal yapıtın kendiliğinden
evrensel boyutlar kazanacağına inanır.
Genç Sinemacılar”
Genç Sinemacılar”
Dünyayı ve
sinemayı dönüştürme isteklerini bildirileriyle açıklayan, bağımsız ve özgür
sinema yapabilme isteğiyle yola çıkan Genç Sinemacılar, sokağı sinemaya
yansıtabilmek için ellerinde bulabildikleri kameralarla sokağa çıkarlar.
İmkânsızlıklar içinde dönemin koşullarını, gerçekliğini belgelemeye çalışırlar.
Bu çabaların her aşaması ayrı bir güçlük, ayrı bir macera içerir. Çekim sonrası
laboratuvar giderleri yüksektir, kendi film yıkama makinelerini kendileri
yaparlar, baskı makinesi edinirler, baskılarını yapar, kurgularlar.
Devletin güvenlik güçleri de boş durmuyor, eylemleri filme alan polis
kameraları Genç Sinemacılar’ı da ‘belgeliyordur’. Eylemlerde polis denetimi
sıkı olduğundan çekilen filmleri, kamera da yanlarında tutmazlar; örneğin, daha
ağırbaşlı görüntü veren Onat Kutlar’a teslim eder, daha sonra Sinematek’te geri
alırlar.
Bütün
baskılara ve imkânsızlıklara karşın Kanlı Pazar, Anayasa Yürüyüşü, Gerze Tütün
Mitingi, grev, boykot, toprak işgali gibi eylemleri, devrimci tiyatroların,
sivil toplum kuruluşlarının sokak tiyatrosu gibi etkinliklerini, dayanışma
gösterilerini kameraya alır, belgelerler. 12 Mart 1971 darbesinden Genç Sinema
da payına düşeni alır. Derginin Galatasaray’daki merkezi basılır, filmlere el
konur.
Genç Sinema
hareketi fiili olarak son bulur. Sonrasında Gerçek Sinema, Çağdaş Sinema gibi
dergilerle Genç Sinema hareketi sürdürülmeye çalışılsa da başarılı olunamaz. 25 Şubat 1978’de ellerindeki bütün cihazları ve çektikleri filmleri DİSK’e
teslim etmeleriyle Genç Sinema hareketi tamamen son bulur.
TOPLU FİLM
GÖSTERİMLERİ
SİNEMASEVERLERE
dünya sinemasının önemli örneklerini ulaştıran Türk Sinematek Derneği toplu gösterilere
önem verir. Toplu film gösterimlerinden bazılarını şöyle sıralayabiliriz:
Büyük Sinema Klâsikleri toplu gösterisi, Luchino Visconti filmleri toplu gösterisi, Amerikan Komedisinin Altın Çağı, Chaplin toplu gösterisi, Fransız Yeni Dalga Akımı toplu gösterisi, İtalyan Yeni Gerçekçiliği toplu gösterisi, Irak Filmleri haftası, Türk Sineması’nın ellinci yılı gösterileri, Türk Sineması’nın son on beş yılı toplu gösterisi, Ülkeler Sineması toplu gösterileri.
Derneğin teşviki ve desteğiyle yeni sinema kulüpleri de oluşur. Bu teşvik ve desteklerle örneğin 1967 yılında İstanbul ve Ankara’da yedi sinema kulübü oluşmuştur. Bir okul işlevi de gören, 12 Eylül 1980 tarihine kadar faaliyetini sürdüren Türk Sinematek Derneği 12 Eylül darbesi sonrasında kapatılır.