26 Ocak 2014
Çukurova’da
bahar harikadır. Gök masmavi, kırmızı topraklar yemyeşildir. Çukurova’nın
toprağına dört kilo çiğit at 80 kilo pamuk versin.Çukurova insanına
peygamberler, kitaplar dolusu sabır, tevekkül ve kanaat getirmiştir.
Allah hakkı! Ölseler bile ne! Öte dünya vardır. Kuş gibi uçup gideceklerdir
cenneti âlâya. Cenneti âlâda yağdan, baldan dağlar; sütten ırmaklar...”
Bu cümlelerle başlar Çukurova gerçeğinin anlatıldığı Bereketli Topraklar
Üzerinde filmi. Seyhan ve Ceyhan’ın kucakladığı Adana, hayatın her alanında
olduğu gibi sanat alanına da, sinemaya da cömert davranmış, bereketini
esirgememiştir. Dadaloğlu’nun, Karacaoğlan’ın, Kul Halil’in ve edebiyatçısıyla,
müzisyeniyle daha nice sanatçının yetiştiği topraklarda, sinemanın kaderini
değiştirecek, ona güzellikler katacak güçlü sanatçılar da yetişmiştir.
Yeşilçam’a emek vermiş birçok sinemacı gibi, Adanalı sanatçıların da katkısıyla
sinema hem daha geniş kitlelerce sevilmiş, hem dünya çapında tanınır hale
gelmiştir. Birçok kent gibi, Adana’yı ve Adanalıları konu alan filmler de yapılmıştır
Yeşilçam’da, adında Adana geçen Adana Urfa Bankası, Adanalı Kardeşler, Helal
Adanalı Celal, Adanalı Tayfur, Adanalı Tayfur Kardeşler gibi filmler de.
Adanalı
Tayfur kardeşlerin hikâyesi film icabıydı elbette fakat gerçek hayatta
İstanbul’a ve Yeşilçam’a kral olmuş Adanalı sinemacılar da vardı. Adana ve
sinema dendiğinde bir de krallık söz konusuysa akla gelen ilk isim tabii ki
Yılmaz Güney’dir. (Sinemanın akışını değiştiren Yılmaz Güney üzerine bu sayfada
birkaç kez yazmıştım. O yazılara gazetemizin internet sayfasından ulaşmak
mümkün.)
Adanalı
birçok sinemacı aynı filmde buluşmuş, karşılıklı roller oynamışlardır. Her
oyuncu en çok da Yılmaz Güney’le oynama şansını yakalamıştır.
BEREKETLİ
TOPRAKLAR’DAN YEŞİLÇAM’A
Nihat Ziyalan
1936’da Adana’da dünyaya gelir. Adana Erkek Lisesi’ndeki öğrenimi yarıda
bırakıp, Adana Şehir Tiyatrosu’nda oyunculuğa başlar. Ardından Ankara Sanat Tiyatrosu’nda
çalışır. Sinemada birçok filmde rol alan, özellikle Yılmaz Güney’li filmlerdeki
rolleriyle tanınan Nihat Ziyalan, şairliğiyle de bilinir, sevilir. Avantür-fantastik
filmler dendiğinde ilk akla gelen isimlerden biri de İrfan Atasoy’dur. 1937 yılında
Adana’da doğan İrfan Atasoy, oyuncu, yapımcı, senaryo yazarı ve yönetmendir.
Killing
serisi filmlerle adını duyurmadan önce İstanbul’da film işletmeciliği de yapar.
1967 yılında İnce Cumali adlı filmde Adana’dan çocukluk arkadaşı olan Yılmaz
Güney’le beraber yer alır. Yılmaz Duru’nun yönettiği filmin yapımcısı İrfan
Atasoy’dur. İnce Cumali ile oyunculuğa başlayan Atasoy, aynı yıl içinde Killing
filmlerinde de oynayarak avantür-fantastik filmlerin aranan oyuncusu olur.
Yılmaz Köksal
Avantür-komedi filmlerinin, hareketli sahnelerin unutulmaz oyuncusudur. 1939
yılının 15 Temmuz’unda Adana’da doğar. İlkokulu bitirdiği yıl İstanbul’a gelir.
Tophane Sanat Okulu’nda okumaya başlar. Tiyatro oyuncusu olarak başladığı sanat
yaşamını sinemada da başarıyla sürdürür. İlk oynadığı film kendisi gibi Adanalı
olan Orhan Kemal’den uyarlanan Murtaza’dır.
Yılmaz
Güney’li birçok filmde yer alır. Çeko filmiyle başrole geçer. Avantür filmlere
değişik bir tat getirmiştir Yılmaz Köksal. Vuran kıran bir kahramandır fakat
komik ve sevimlidir de.
Yılmaz Güney’le birlikte yapımcılığa başlayan Abdurrahman Keskiner, yine yapımcılık yapan kardeşi Arif Keskiner ve yönetmen Ali Özgentürk de Adanalıdır.
Yılmaz Güney’le birlikte yapımcılığa başlayan Abdurrahman Keskiner, yine yapımcılık yapan kardeşi Arif Keskiner ve yönetmen Ali Özgentürk de Adanalıdır.
1970 yılında
bir yarışma sonucu sinemayla tanışan Aytaç Arman 1949 Adana doğumludur. Köy
kökenli ailesinin kentte doğup büyüyen ilk ferdidir. Gerçek adı Veys El İnce.
Veysel diye geçiyor. Sinemanın oyuncu ihtiyacı yarışmalarla da karşılanıyordur.
Karakaşlı, kara gözlü, uzun boyludur Aytaç Arman. Arkadaşları resmini bir
yarışmaya gönderir. Matematiği ve matematik hocasını çok seviyordur. Arman da
matematik hocasının soyadıdır. Arkadaşları bu soyada uygun isim ararken Aytaç’ı
seçerler
Menderes
Samancılar, oynadığı bütün filmlerde, başarılı oyunculuğuyla hep öne çıkmış ve
izleyiciye kendini sevdirmeyi bilmiştir. 8 çocuklu bir ailenin en küçüğüdür. At
arabacısı olan babası ailesiyle Diyarbakır’dan Çukurova’ya göçmüştür. “1954’te
Adana’da doğdum. Mayıs’ın 1’inde doğduğum için, doğum günlerimi genellikle 1
Mayıs alanlarında kutladım. Babam ırgatlık falan derken at arabacılığı yapmaya
başlamış.”
Saklambaç’lı,
Kelebekli yıllardır. Hürriyet Gazetesi’nin Kelebek’i, fotoroman Kral ve
Kraliçe’leri seçiyordur. Menderes Samancılar o yıllarda at arabacılığından,
eczacı çıraklığına, taksi şoförlüğünden ırgatlığa, fabrika işçiliğine kadar
birçok işte çalışıyordur. Fabrikada çalıştığı yıllarda, ustalarının baskısıyla
resim gönderir yarışmaya. 1974 yılıdır, ilk resim elemesini kazanır. Ardından
Adana’da canlı elemeyi ve İstanbul’daki son elemeyi de kazanır. Artık,
Fotoroman Karakter Kralı’dır. Valizini toplar, İstanbul’a gelir. Tanıdığı “bir
Allah’ın kulu ve 1 lira parası” yoktur. Beyoğlu, Büyükparmakkapı Sokak’ta
taksicilik yapar. Fotoromanlarda başrol oynamaya başlar.
“İstanbul’a.
Fotoroman çevirmeye gelmek... Sanki devletin başkanlığını verecekler, ben
yönetmeye gidiyorum.” İlk fotoromanı Güner Sümer çeker. Bir de gazete de
şoförlük işi verirler. İki bina arasında gazete taşıyordur. Sonra servis
arabasını kullanır. Kral, gazeteci arkadaşlarına servis şoförlüğü yapıyordur.
Hızlı araba kullandığı için işten çıkarılır.
O yıllardaki benzerliği nedeniyle Yılmaz Güney diye lanse edilmekten pek hoşnut
değildir. ‘Menderes Samancılar’ olmaya gelmiştir İstanbul’a. Yarışma gecesi de
“Yılmaz, Yılmaz” diye alkışlarlar onu. Yılmaz Güney hayranıdır, onunla
büyümüştür. “Yılmaz Güney’e hayrandım. Taptığım bir adam. Bugün de öyle.
Sinemasına, ideolojisine, her şeyine saygı duyuyorum.”
Başka kimler yoktur ki Çukurova’dan Yeşilçam filmlerine yol alanlar arasında.
Yılmaz Duru, Sami Güçlü, Ali Şen, Şener Şen, Bilal İnci, Demir Karahan, Salih
Güney, Mahmut Hekimoğlu, Meral Zeren, Perihan Doygun, Mustafa Suphi Baltacı,
Cengiz Sezici, Yüksel Arıcı, Dolunay Soysert de Çukurova’nın bereketli
topraklarından Yeşilçam’a gelmiş ve sinema tarihine adını yazdırmış önemli
oyuncular, sinemacılardır.
Bereketli
toprakların sinemaya gönül vermiş öncüleri arasında iki de Kemal vardır. Orhan
Kemal ve Yaşar Kemal. Edebiyat dünyamızın da önemli isimleri olan Orhan Kemal
ve Yaşar Kemal yazdığı senaryolarla ve yazdıkları öykülerden, romanlardan
uyarlanan filmlerle sinemaya önemli katkıda bulunmuş sanatçılardandır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder